Wordt hersendood als feitelijk dood zijn gezien volgens de Islam?
Volgens de Islam is een persoon dood wanneer de ziel het lichaam verlaat. Echter is hier geen tijd en vorm aan toegekend. Dit betekent dat het de geneeskunde is die bepaalt wanneer en onder welke omstandigheden men als dood verklaard wordt.
Alhoewel er hieromtrent nog altijd discussies zijn, wordt zowel binnen de geneeskunde als de wet hersendood bestempeld als dood zijn. Ook geeft het donorregister aan dat om orgaandonatie te kunnen doen, men hersendood moet zijn. Dit wordt als volgt bepaald:
• er is een duidelijke diagnose die past bij onomkeerbare hersenschade, bijvoorbeeld: geen hersenactiviteit, geen reactie op pijn of zintuigelijke prikkels;
• er zijn geen medicijnen gegeven die de hersenfuncties onderdrukken;
• er is neurologisch onderzoek uitgevoerd, dus testen en metingen van hersenfuncties;
• er is een apneutest gedaan om zeker te weten dat de persoon niet zelfstandig kan ademen.[1]
Het Islamitische Orgaan geeft aan dat als de deskundige artsen (specialisten) hebben bepaald dat een persoon hersendood is, deze persoon als dood verklaard kan worden. Wanneer men dus aan de beademing zit, kan deze gestopt worden.
Daarnaast hebben ook de grote overkoepelende Islamitische jurisprudentieorganen aangegeven dat wanneer een persoon hersendood is, hij als dood verklaard kan worden.[2]